Christien begint haar schoolvakantie in Ghana
Vorig jaar ging Christien, leerkracht aan basisschool De Vijf-er in Deventer, 3 weken als vrijwilliger naar Ghana om haar bijdrage te geven aan het AMO Programma in Ghana.
Ook dit jaar begon zij haar welverdiende vakantie met een verblijf van drie weken in Ghana en bezocht zij meerdere scholen daar om de leerkrachten en kinderen meer vertrouwd te maken met de AMO leermaterialen. Wat een plezier om kinderen en leerkrachten enthousiast en actief te zien.
Heel veel dank Christien voor alles wat je daar deed en dank aan Henk en Joa voor de gastvrije ontvangst en begeleiding van Christien tijdens haar verblijf!
Hieronder het verslag van Christien
A.M.O. Programma juli 2019
Dit jaar heb ik de eer om voor de 2e keer Ghana te bezoeken voor het mooie A.M.O. project.
Als eerste ben ik naar de Presby Primary school in Asiakwa gegaan. Vorig jaar hebben zij de Amo Learning Materials mogen ontvangen en daarnaast hebben de leraren 1 dag een introductietraining gehad over hoe ze deze materialen in de klassen kunnen inzetten.
Het plan is nu om in elke klas een interactieve les, waarin de leerlingen actief betrokken zijn met behulp van een ALM, te laten zien.
Ondanks dat wij de school in een landelijke toetsweek bezoeken, worden we hartelijk ontvangen. Ze kijken meteen op welke momenten het wel mogelijk is om een active learning les aan te bieden. Erg fijn! Nadat alle materialen zijn verzameld, ga ik meteen aan de slag.
In alle groepen betrek ik de leerlingen actief bij de les door ze in groepjes te plaatsen en per groepje een ALM te geven. Even voor te doen wat de bedoeling is en daarna de leerlingen het zelf te laten ervaren. Als ze het zelf doen zie je meteen hoe nieuwsgierig en leergierig de leerlingen zijn. Je ziet betrokken leerlingen en blije gezichten. Niet alleen de leerlingen, maar ook de leraren observeren aandachtig hoe je een actieve les kunt geven. Erg mooi om te zien!
De tweede school bezoek ik samen met Joa. Dit is de Presby Primary school in Kato, net voor Berekum. Deze modelschool heeft de materialen 6 jaar geleden mogen ontvangen. Helaas is er maar 1 leraar die destijds de introductietraining heeft meegemaakt en zijn de materialen in een overvol magazijn verdwenen. Joa en ik schrikken van de chaos, maar zetten onze schouders eronder. Alle materialen worden uit het magazijn gehaald, schoongemaakt en weer compleet gemaakt met hulp van de leerlingen en enkele leraren. Zodra alles in orde is, gaan wij naar de diverse groepen om daar een interactieve les te geven.
Wederom zien wij een coöperatieve headteacher, leraren en leerlingen. De leraren wisten niets van deze materialen en al helemaal niet hoe je ze kunt inzetten. Er gaat een wereld voor ze open. Ook geven we naast de actieve les in de groepen een korte introductie van het materiaal aan de leraren. We beseffen dat dit alles nog maar het begin is, maar je moet ergens beginnen. Het plan is dat Joa aan het begin van het nieuwe schooljaar terug gaat om te zorgen voor een uitgebreide introductie/coaching.
De laatste school die wij bezoeken is de Presby Primary school in Nsuatre. Het team krijgt van ons een introductietraining. In een prachtige kerk geven wij aan een groep van 12 leraren onze training. Daarbij hebben wij ook nog een gast meegenomen, Thomas genaamd. Hij is een inspecteur van het district Berekum. Wij raakten toevallig met hem in gesprek tijdens zijn bezoek aan de school in Kato. Hij was erg nieuwsgierig naar de materialen. Joa vertelde hem over de introductietraining van a.s. vrijdag en nodigde hem hiervoor uit. Net als de leraren deed hij actief mee met de training. Je ziet tijdens de training opnieuw hoe belangrijk en plezierig het zelf experimenteren met de materialen is. Maar ook hoe moeilijk het is om een actieve les te geven, waarin de leerlingen volop aan het werk zijn en de leerkrachten een begeleidende rol hebben. De leraren zijn snel geneigd om het materiaal als leerkracht zelf in de hand te nemen en te demonstreren, terwijl het juist belangrijk is dat de leerlingen de materialen in de handen hebben, zelf ontdekkingen doen, veelvuldig oefenen waardoor het geleerde echt hun eigendom wordt. Ook het gegeven dat fouten maken juist goed is omdat je daarvan juist leert, is iets wat deze leraren nog niet volledig begrijpen. Maar de bereidwilligheid is er en het enthousiasme zien we hier bij de leraren als ook het je kwetsbaar durven opstellen. En dat is al een goed begin!
Ik heb opnieuw genoten van deze prachtige mensen. Wat een vrolijkheid, kracht, leergierigheid en trots is er te zien. Medaasie voor deze ervaring!
Christien Kuiper.