• info@stichtingabacus.nl

Zoveel meer dan een vakantie!

Carla en Rob van der Laan en Marinka en Bert van den Akker brachten afgelopen mei hun vakantie in Ghana door. Deze vier mensen zijn lid van de geloofsgemeenschap  ‘Het Brandpunt’ in Amersfoort. Tijdens hun reis bezochten ze ook de ontwikkelingsprojecten die vanuit het gemeenschapsproject Ghana Vice Versa financieel ondersteund worden.

In het project ‘Ghana Vice Versa’ vindt uitwisseling plaats tussen mensen in Ghana en Nederland en worden twee projecten in Ghana ondersteund, waaronder het AMO Programma in Abetifi. Bert(links op de foto) is als secretaris van Stichting ABaCus nauw betrokken bij het AMO Programma.

In hun verslag van deze reis vertellen zij ook over hun ervaringen en contacten tijdens het bezoek aan het AMO Programma in Abetifi.  Hierin komen de goede ontwikkelingen van de laatste tijd naar voren, maar ook de wensen die er nog liggen naar de toekomst. Boeiende ontwikkelingsmogelijkheden!

Hierbij het onderdeel van hun verhaal dat het bezoek aan het AMO Programma betreft, via de link  https://hetbrandpunt.net/wp-content/uploads/2019/09/Ghanareis-mei-2019-.pdf

kunt u het volledige verslag lezen.

J:\Gebruiker\Documents\Brandpunt\ZWO Ghana\Impulsgroep Ghana Vice Versa\Publiciteit\Artikelen Lopend Vuur\IMG_4074.JPG

Gesprek op de werkvloer

“Wat later tijdens onze vakantiereis hebben we ook een bezoek gebracht aan de nieuwe werkplaats van het AMO Programme in Abepotia bij Nkwakwa.  Kwaku, de manager, riep alle medewerkers bijeen. Momenteel werken er vijf mensen in de werkplaats. Ze stelden zich voor en vertelden over wat zij deden. Wat ons opviel, was dat ze hun werk allemaal met bevlogenheid doen. Ze vinden belangrijk dat ze spullen maken waarmee kinderen op scholen geholpen worden om te leren. De betrokkenheid bij het eigen werk, de werkplaats en het programma wordt bewust gestimuleerd. Werken is meer dan geld verdienen. AMO wil dat haar medewerkers zich door hun werk ook verder ontwikkelen.

Hun betrokkenheid kwam ook tot uiting, toen het gesprek kwam op wat er beter kan en wat daarvoor nodig is. De medewerkers hadden daar duidelijke ideeën over. Het meest belangrijk werd gevonden, dat er meer medewerkers komen. Er is voldoende vraag naar hun producten. Naast de houten leermaterialen worden nu op verzoek ook andere leermiddelen (bijv. schoolmeubilair) gemaakt. De werkplaats heeft het nodig dat ze verder groeit. Ze kan daardoor minder afhankelijk worden van subsidiegelden. In vergelijking met een paar jaar geleden heeft de werkplaats in financieel opzicht al belangrijke stappen vooruit gezet. Het valt niet mee om nieuwe medewerkers te vinden. Kwaku, Henk en Bert zijn in diezelfde tijd naar een job fair voor jongeren in Accra geweest. In de hoop zo medewerkers met interesse voor houtbewerking te kunnen vinden.

Maar er waren meer wensen. Zo zouden de medewerkers graag zien dat er een plek komt, waar ze veilig en gezond hout van een spray kunnen voorzien. Ook is er een nieuwe truck nodig om spullen op te halen en weg te brengen. De huidige valt van ellende bijna uit elkaar. Ook leeft het idee om de machines te voeden met stroom van zonnepanelen. Er zijn twijfels of de panelen voldoende vermogen kunnen leveren. Maar als het wel kan, dan ben je ook verlost van het telkens onaangekondigd uitvallen van de elektriciteit. En ook een omheining behoort tot de wensen. Nu wordt het terrein door anderen gebruikt om afval te dumpen. Om die reden heeft vrijwel elke compound een omheining. Een deel van zo’n omheining zou gevormd kunnen worden door een staffhouse, waar medewerkers doordeweeks kunnen overnachten.”

Ditmaal hebben we geen modelschool bezocht, waar de door de werkplaats gemaakte leermaterialen gebruikt worden. Toch ligt hier de grootste uitdaging voor het AMO Programme. Belangrijk is dat leerkrachten getraind worden in het gebruik van de materialen. Niet eenmalig, maar telkens weer. En dat de modelscholen ook andere scholen stimuleren om ook de leermaterialen van AMO te gaan gebruiken. Nu wordt hierin voorzien door Nederlandse vrijwilligers, maar het idee leeft om iemand uit Ghana aan te stellen die zich hierop gaat richten.

Verrijkende vakantie

“Wij kijken terug op een hele rijke vakantie. We hebben meer gedaan dan mensen ontmoeten en projecten bezoeken, maar ook rustig aan gedaan. Je hebt dan ook tijd om de sfeer van Ghana te proeven. Ook kom je dan andere mensen tegen die bij andere projecten betrokken zijn. Dat is heel inspirerend. Het grote verschil met andere vakanties is ook dat deze vakantie veel langer in je herinnering blijft. Je hebt er nog vaak over.”

Tijdens deze reis gaat Bert met Henk Bosch en Kwaku naar een arbeidsbeurs in Accra. Bert doet beknopt verslag in woord en beeld:

AMO presenteert zich op job trade fair in Accra

Gedurende mijn bezoek aan Ghana en natuurlijk aan AMO was ik in de gelegenheid om de job trade fair in Accra te bezoeken. Samen met Kwaku, production manager AMO en Henk, Coördinator AMO, presenteert AMO zich hier aan een 4000 potentiele medewerkers. Dit event werd  georganiseerd door de Kamer van Koophandel Ghana en de Duitse ambassade. Het is in het leven geroepen om bedrijven en werkzoekenden te koppelen.

AMO was met name op zoek naar houtbewerkers, wat 1 mogelijk kandidaat opleverde. Tevens kwamen we in contact met diverse marketeers, administrateurs e.d.

Heel leerzaam om dit van dichtbij mee te maken. Leuk om te zien hoe enthousiast Kwaku en Henk zich presenteren en de gesprekken aangaan. Een aantal foto’s als impressie van de stand en de beurs.

Bert