Er gaat wel het een en ander veranderen binnen het bestuur van Stichting ABaCus. Elk jaar is er wel sprake van een bestuurswisseling, maar nu wel een heel speciale: Henk & Joa Bosch, gaan weer voor een aantal jaren naar Ghana. Daar blijven ze wel betrokken, maar het zal anders zijn. We laten hen hier zelf verder aan het woord:

Wat gaan we doen in Ghana?

We beginnen met een aanloopjaar waarin we nog wel een paar keer in Nederland zullen zijn voor een aantal bijzondere momenten. En verder:

• Henk gaat parttime trainingen geven voor MDF/West-Afrika. Dat zijn trainings- en concultancyopdrachten voor bedrijven en organisaties in zowel Ghana als in de regio.
    Zie ook https://mdf.nl/ghana
  • Joa gaat reizen organiseren en begeleiden. Vanuit de hoofdstad Accra zijn er vele mogelijkheden voor een reis door Ghana, zowel voor individuen als voor groepen.
  • Samen gaan wij een guesthouse runnen en zullen we in Accra gaan wonen.

Het adres van het guesthouse in Accra is 18 Adom Street. Het guesthouse is al wel in gebruik, maar we hebben tal van ideeën om het nog leuker te maken.

Mochten jullie een keer willen komen, laat het ons dan weten, we halen jullie zo van het vliegveld. Vanaf de luchthaven is het 15 tot 20 minuten naar ons gastenverblijf.

Voor een indruk van het guesthouse zie ook https://www.airbnb.nl/rooms/9822581

Natuurlijk blijven we zijdelings betrokken bij het AMO Programme en Stichting ABaCus.

We zien urgente noodzaak van training in Ghana en hopen daar een apart programma voor te ontwikkelen, waarin we ervaren leerkrachten uit Nederland koppelen als een soort buddy aan onderwijzers in Ghana: We hopen namelijk dat er leerkrachten vanuit Nederland als een soort sabbatical een aantal maanden vrijwillig naar Ghana willen. In Ghana worden ze gekoppeld aan modelscholen van het AMO Programme, zodat de leerkrachten van deze modelscholen meer toegerust worden om met de leermiddelen (door AMO geproduceerd) te werken. Deze Nederlandse vrijwilligers moeten ook goed begeleid worden in de koppeling met de scholen en hun huisvesting. Verder coachen we hen in een verbreed perspectief voor hun terugkeer. Dit coördinatie-, begeleidings-, en coachingsprogramma gaan wij ontwikkelen en uitvoeren, uiteraard in directe samenwerking met AMO en ABaCus.

De afgelopen maanden hebben we ons vertrek ook besproken met de bestuursleden van Stichting ABaCus en gezocht naar nieuwe bestuursleden die onze taken als voorzitter en secretaris kunnen overnemen. Er is goede vervanging gevonden in Rik Oosterbaan en Bert van den Akker. Beiden zijn in 2015 mee geweest op een reis naar Ghana en hebben ook het AMO Programme met eigen ogen gezien. Zij zullen zich binnenkort ook aan u voorstellen. Wij zijn heel erg blij met deze vervangers en we wensen het bestuur van ABaCus alle goeds toe voor de komende tijd!