15 september is ons bestuurslid Marjet de Haan vertrokken naar Abetifi en zal drie maanden in Ghana blijven om  ondersteuning te geven aan het AMO Programme. Marjet zal zich, met haar expertise als onderwijsbegeleider basisscholen, met name bezig houden met inhoudelijke zaken als ‘ervarend leren’, de trainingen en evaluaties uitvoeren door modelscholen te bezoeken.

Tijdens haar verblijf zal zij ook deelnemen aan het Edukans programma Werelddocent; een internationaliserings programma voor onderwijsprofessionals. In oktober voegt Marjet zich een week bij de andere werelddocenten in Tamale, Noord Ghana, en zal dan ook daar een modelschool bezoeken.

Direct na aankomst is Marjet praktisch aan de slag gegaan in de werkplaats Van AMO. Haar laatste twee verslagen vindt u hieronder.

Ook zijn haar verhalen te volgen via de actiewebsite van Edukans: http://marjetdehaan.inactievooredukans.nl/

Wij wensen Marjet een hele boeiende en succesvolle tijd.

Verslag 5: Op stap voor training en/of marketing.

De afgelopen drie weekends zijn Mercy en ik op stap geweest.  Het hele gebeuren rond reizen in trotro’s en kleine busjes heb ik dus op en top kunnen ervaren.

TrosDe vele mensen die hun koopwaar aanbieden zodra de bus stil staat: water, brood, snoep, yoghurtijs, zeep, warme maaltijden, medicijnen – je kunt het zo gek niet verzinnen of er is wel iemand die met een bak of een schaal op zijn of haar hoofd  probeert zijn waar te slijten. Je hoeft dus nooit bang te zijn dat je onderweg heel erge dorst of honger zult hebben. Een taxi die snel gevonden is, maar pas vertrekt als er nog twee passagiers zijn.  Een bus die op een kwart van de route naar Accra aan de kant van de weg gezet moet worden, omdat de koeling lekt.

Alle helpende handen die er steeds zijn als we met onze dozen vol materialen van het ene vervoermiddel naar het andere moeten. Stijve ledematen als je aan alle kanten tussen mensen en bagage ingeklemd zit.

Lees het hele verslag hier!