Henk en Joa Bosch zijn dan wel uit Nederland vertrokken om terug te keren naar hun geliefde Ghana, maar hun betrokkenheid op het AMO Programma en Stichting ABaCus is er niet minder om. Henk heeft inmiddels plaats genomen in het Bestuur van het AMO Programma in Ghana en Joa bezoekt modelscholen en is betrokken bij de training van nieuwe modelscholen.

Van beide een korte indruk:

Bezoek aan PCE Demonstration Primary School, Akropong (PCE = Presbyterian College of Education). Evelien van Beek (gedurende 17 jaar als bestuurslid van Stichting ABaCus actief) ging met Joa op bezoek bij deze school.

Deze school is verbonden aan de Presbyterian College of Education (Presbyteraanse Pabo) en ligt vlakbij deze opleidingsschool. De derdejaars studenten van deze opleiding geven les op de lagere school. Iedere klas  heeft twee studenten van de Pabo; zij geven veel lessen gedurende het jaar.  De directeur van de school is Mrs. Joyce Yeboah Antwi (zij is een zus van Frederick Asamoah, de coördinatror van  AMO) en daardoor heel bekend met de leermiddelen  en de missie van het AMO Programma.  Haar echtgenoot is directeur van de Presbyterian College of Education – waardoor de contacten tussen beide scholen sterk zijn en soepel verlopen.

Op deze school worden de leermiddelen van AMO in de lessen veel gebruikt. Ook zijn de leermiddelen hier overzichtelijk en goed opgeslagen.

Helaas was het tijdstip van het bezoek niet geschikt voor het bijwonen van lessen waarbij de leermiddelen ingezet werden.

Voor het onderdeel trainingen was Joa in Kumasi en in Ho.

In totaal profiteerden drie nieuwe modelscholen van deze trainingen.

Joa verzorgt de trainingen samen met Frederick Asamoa, de coördinator van het AMO Programma en leerkracht van beroep. Bijzonder was het dat bij de training in Ho ook  Winifred Wonder Agbenyegah betrokken was. Zij is leerkracht van een andere modelschool in Ho en een goede ambassadeur voor het AMO Programma.

Tijdens de trainingen gaan de leerkrachten actief aan de slag met de AMO Materialen en worden ervaringen uitgewisseld.

Plaatjes zeggen vaak meer dan woorden: